Perler fra avantgardens historie, del III

Konseptkunstner og massemasturbator Jerry Dreva er allerede nevnt på disse sider. Hans myteomspunne bokverk Wanks For The Memories kunne vi godt likt å bla litt i, skjønt helst med tjukke oppvaskhansker på hendene. Denne gang skal det imidlertid handle om Drevas andre store prosjekt, Les Petites Bonbons eller rett og slett The Bonbons — bandet som aldri spilte en eneste konsert, og likevel fikk fyldig omtale i både People, Newsweek, Interview, Melody Maker og New Musical Express. Hovedpersonen selv omtalte The Bonbons som «artists-in-residence to the glitter scene». Ved til enhver tid å iføre seg de rette klærne, befinne seg på de rette stedene og omgås de rette menneskene, oppnådde bandet en kultstatus de fleste praktiserende musikere bare kunne drømme om. Hensikten var selvsagt å vise fram musikkpressens overflatiskhet. Dreva ble etter hvert «så fascinert av medias makt til å skape og definere» at han selv tok seg en jobb i ei Wisconsin-avis for å «forske på hele fenomenet»: Eventually I began to document my own life/art performances (many of them illegal) anonymously on the pages of the newspaper I worked for.

Relaterte artikler