VickiLeaks #3

Jaakko Pallasvuo - How To Internet

VickiLeaks er Victoria Durnaks helt egne Flammespalte, hvor hun får leke og lekke som hun vil.

Den 9. mars ble The World’s First Tumblr Art Symposium avholdt i galleriet 319 Scholes i Brooklyn, 1 time og 35 minutters gange fra Tumblrs hovedkvarter på Manhattan. Symposiet, et samarbeid mellom Tumblr og kulturforumet Hyperallergic, ble streamet direkte. Etter panelsamtalen Past, Present, Future: Why Should I Reblog This? kontaktet jeg den finske kunstneren Jaakko Pallasvuo som i sine arbeider behandler nettkultur og sosiale hierarkier:

VD: Er Tumblr stedet kunst går for å dø?
JP: Tumblr er stedet kunst går for å møte nye folk. Tumblr er stedet hvor ensomme tenåringer varmer seg på delt data. Hvorfor kunst dør: moralisme dreper. Marxisme har dessverre også forkalket, og endt opp som noe sløvt og anti-life. Men ikke på en truende måte. Kanskje kan Tumblr være én av mange veier over/under/rundt dødsmarkene i kunsten? For Tumblr er større en kunst. Kunsten står under paraplyen som nettkultur utgjør, ikke omvendt.

Dina Kelberman - Smoke & Fire

Hver måned åpner New Museum en utstilling som bare eksisterer på internett. Nylig var det Dina Kelbermans Smoke & Fire, en samling gif-er av røyk og ild fra ikoniske tegneserier. Jaakko Pallasvuos film How To/Internet hevder at du i dag må kunne snakke om en gif som du ville ha snakket om en skulptur for å oppnå suksess i den internasjonale kunstverdenen. Det legges til at du deretter må bli skulptør for å tjene penger. Flamme-forfatteren Ingrid Furre, som også jobber med skulptur, kommenterer:

IF: En gif er et uttrykk som vises på en flat skjerm. En skulptur er et fysisk objekt i et rom. Det tar i det minste den tiden det tar å besøke dette rommet. Jeg lager selv skulpturer, men har ikke håvet inn noe særlig med penger på det. Jeg antar at det er lettere å selge skulpturer enn gif-er, og at skulpturen har høyere kulturell status. Når det gjelder å profitere på et kunstverk må noen, som How To/Internet påpeker, hevde verkets relevans. Tino Sehgal har tjent godt uten å lage fysiske objekter. Sehgal bidrar til å spre mytene og historiene om sine egne verk ved å gjøre dem eksklusive. Gif-er også laget for å spres men er ikke eksklusive.

IF (fortsetter): Fotodokumentasjon av skulpturer på nettet er for meg nettopp dokumentasjon. Selv fotograferer jeg skulpturene mine for stipendsøknader og lignende. Da velger jeg de skulpturene som er mest interessante som bilder, og det skiller seg gjerne fra hvilke av skulpturene som er mest interessante i utstillingsrommet. Mange kunstnere arbeider med fotografier av objekt som verk på internett eller i et galleri. Jeg har selv gjort malerier av skulpturer, hvor maleriet blir selve verket. Det kan være vanskelig å oppfatte om bilder av objekt på internett er ment som verk eller er dokumentasjon av en skulptur. Uansett ser jeg på bilder på internett raskt, scrollende nedover en side og det er også gjerne definere for verk som presenteres på internett at de er laget for denne typen av rask scrolling.

Paul Thek - Fishman

Relaterte artikler