Det tredje kretsløp

Litteratursosiologen Robert Escarpit hadde en fiffig teori om «de to kretsløp»: I 1950-tallets Frankrike fantes to separate litterære markeder, ett for populærlitteratur og ett for kunstlitteratur. Populærlitteraturen ble produsert av egne forlag og distribuert gjennom kiosker. Kunstlitteraturen ble produsert av kulturforlag og distribuert gjennom bokhandler. Tillat oss å foreslå en supplering: det tredje kretsløp — et kretsløp basert på bytteøkonomi, hvor bøker, tidsskrifter og fanziner utveksles omkomstningsfritt, nesten som mail-art. En antikapitalistisk enklave i en ellers gjennomkommersialisert bokbransje? Noe sånt. Og vi har dette distribusjonssystemet å takke for at vi denne måneden kan utvide Flammebiblioteket med følgende titler: Jørn H. Sværen: Et barn eller en bok (avbildet ovenfor). England Forlag. Dikt, 24 sider, håndbundet. Opplag: 200. Omslagsillustrasjon av Kari Stiansen. Douglas Huebler: The Line Above. Forlaget Attåt. Dikt/konsept, 4 sider. Opplag: 20. Design ved Judith Nærland. (Vi ser at forlaget har skaffet seg et katalogsystem som er mistenkelig likt vårt. Men det er flott og topp, Attåt! Selv har vi skamløst rappa konseptet fra denne karen). Rune F. Hjemås: Eg er ikkje redd, eg er ikkje redd*. Utgitt av forfatteren. A5-hefte, upaginert, kopiert opp på Flamme Forlags bakrom. Fra vaskeseddelen: «Eg er ikkje redd, eg er ikke redd* er ein miksteip med tekstar frå og rundt boka Eg er ikkje redd, eg er ikkje redd som kjem ut på Det norske Samlaget til hausten ... Eg er ikkje redd, eg er ikkje redd* er kun for promo, og er ikkje for sal. Om du har fått tak i ho, bør du halde godt fast.» Og det gjør vi. Holder fast, altså. I både dette og hint.

Relaterte artikler