– En abstrakt og ufarlig klump

En ting som kanskje går oss litt hus forbi, når fotballen begynner å rulle, er mesterskapslogoen. Det grafiske uttrykket som skal holde sluttspillet sammen. Men ikke denne gangen. Vi ba Aslak Gurholt Rønsen i vårt kjære Yokoland vurdere Polen-Ukrainas logo.

AGR: – Den første logoen til EM ble designet til det første mesterskapet i 1960. Logoen forestilte et flagg hvor øverste halvdel viste vertslandets flagg-farger, mens det på den nederste halvdelen sto skrevet UEFA og årstall. Jeg har ikke klart å finne ut hvem som designet denne logoen, men den var visstnok så suksessfull at UEFA bestemte seg for å bruke den samme logoen på kommende mesterskap. Logoen ble faktisk brukt på samtlige mesterskap mellom 1960 og 1992.

I 1996 ble det designet en ny egen logo for mesterskapet i England, og siden har man hatt en egen logo til hvert mesterskap. Når jeg ser på dem, må jeg si at det er få (eller ingen) av dem som slår meg som spesielt gode logoer. Det er få symboler som er sterke. De sier ofte lite eller ingenting om vertsnasjonen, og som de fleste nyere logoer er de alle en dårlig blanding av abstrakte elementer som ikke forteller noe som helst, og fryktelige 3D-effekter. Den første fra ’96 er vel kanskje den beste fordi den i hvert fall har et navnetrekk som er forholdsvis distinkt, i tillegg til at den kom pre denne grusomme 3D-trenden.

Les mer fra Aslak under.

AGR: Hovedidéen bak 2012-identiteten er visstnok å blande fotball med Wycinanki, som er en tradisjonell form for papirklipp. Denne formen for papirklipp finner man både i Ukraina og Polen, men den kommer opprinnelig fra Ukraina, visstnok, og dermed har logoen selvfølgelig mottatt en del kritikk i Polen. I tillegg har polakkene reagert på at blomsten med deres farger har rødt ytterst og hvitt innerst, som er motsatt av flagget deres, hvor det hvite kommer først. Logoen har også mottatt en del kritikk fordi den ligner på Chupa Chups (spansk kjærlighet på pinne).

Det er jo for så vidt en god idé å ta utgangspunkt i dette. Jeg er mer skeptisk til måten den er utformet på. Man mister jo noe av følelsen fra papirklipp-utgangspunktet når alle elementene i logoen er så tredimensjonale. I tillegg mener jeg det svekker logoen at den blir så detaljert og tredimensjonal. Jeg vet ikke hvorfor denne 3D-trenden har dukket opp, men antar at det er en blanding av at den skal fungere i animasjoner og på flere andre plattformer enn tidliger (web, dataspill, tv etc.), samt at kvaliteten på print har blitt bedre slik at det ikke lenger er en nødvendighet at logoen skal kunne gjengis i én farge. Logoen er laget av det portugisiske firmaet Brandia Central, og jeg mener den er et typisk resultat av hvordan disse store brandingbyråene jobber. Alt legges frem som veldig logisk, man har en masse høytflygende tanker, men til syvende og sist sitter man igjen med en liten abstrakt og ufarlig klump som ikke sier deg noen verdens ting.

 


Tilbake til forsiden