Støvoppdrettet

Er det mulig å praktisere ideologikritikk etter «ideologienes død»? Gjesteskribent Arne Borge – medredaktør av bloggen politikk poetikk praksis – forsøker i denne spalta å utdrive de semiotiske skrømtene fra en del mer eller mindre «relevante» samtidsfenomener. Dagens tema er NRKs «Trekant». Kjære Flamme Forlag. For en tid tilbake forsøkte jeg å skrive et ideologikritisk miniessay til dere – slik jeg har gjort noen ganger tidligere – etter å ha sette halve første episode av NRKs ungdomssatsning «Trekant». Hva hendte? Jeg mistet lysten, på alle nivåer. Det var derfor ikke uten et visst stikk i samvittigheten jeg dukket opp på deres julefest forrige uke – hva hadde jeg bidratt med? Hvor ble det av ideologikritikken? Denne høsten har jeg, med hjelp fra andre, selvsagt, spurt meg selv: Er alle reaksjoner reaksjonære? Når skal man gripe inn; når skal man tie? Hvordan intervenere i en oppmerksomhetsøkonomien som tilsynelatende bare blir sterkere? Har jeg gjort ting verre, bare ved å skrive Trekant, Oslogirls, Storbynatt …? Er jeg bare en parasitt – buzz! – hvor jeg burde være et virus? Likevel har jeg rotet frem notatene, for å kvittere for min(e) velkomstdrink(er). En mann med min økonomi har ikke råd til ikke å vise takknemlighet. Under følger derfor en analyse av første halvdel av første episode av «Trekant». Alle sitatene er hentet fra Jean Baudrillards Big Brother og andre virkelighetsillusjoner, oversatt av Per Buvik. Essayet heter «Støvoppdrettet». «Hele vår virkelighet er blitt eksperimentell. I fravær av skjebne er det moderne mennesket utlevert til en hemningsløs eksperimentering med mennesket selv.» (8) «Det er nettopp når alt skal vises og sees (som i Big Brother og andre reality-serier), vi oppdager at det ikke lenger er noe å se. Det er platthetens og nullpunktets speil, hvor det på tvers av alle målsetninger blir demonstrert at den Andre har forsvunnet, og kanskje til og med at mennesket fundamentalt sett ikke er en sosial skapning.» (8) «Dreier det seg om pornografisk voyeurisme? Nei. Sex er det masse av overalt ellers, men det er ikke det folk vil ha. Det de ønsker dypt, er en tvers igjennom banal TV-forestilling, som i dag er den egentlige pornografi, den egentlige obskønitet. I ekstrem kontrast til Grusomhetens teater.» (9) «Det handler ikke lenger om å gjøre tingene synlige for et ytre øye, men om å gjøre dem transparente for seg selv, ved å overføre kontrollen til massen, og ved dermed å slette sporene etter den operasjonen som har funnet sted.» (10) «Å uttrykke sitt selv som den ultimate formen for bekjennelse, som Foucault talte om. Å ikke bevare en eneste hemmelighet. Å snakke og snakke, å utrettelig kommunisere. Slik er den volden enkeltmennesket og dets hemmelighet er utsatt for. Og det er på samme tid en vold mot språket, for i denne situasjonen mister også dét sin originalitet: Det er ikke lenger noe mer enn et medium, en synlighetsoperatør, det mister enhver ironisk eller symbolsk dimensjon – hvor språket selv er viktigere enn det man taler om.» (11) «Synlighet er, som varmen ifølge energi-teorien, den mest forringede form for eksistens, og hvis alt ender der, er kjernepunktet at det lykkes å gjøre tapet av ethvert symbolsk rom, denne ekstreme måten å frata livet all fortryllelse på, til gjenstand for betraktning, målløs forbauselse og perverst begjær: ‘Menneskeheten, som hos Homer en gang ble beskuet av de olympiske guder, beskuer nå seg selv. Menneskehetens fremmedhet overfor seg selv har nådd så langt at den er i stand til å oppleve sin egen tilintetgjørelse som en estetisk nytelse av første rang.’ (Benjamin)» (12) «Hos Cathrine Millet er det også det eksperimentelle som hersker – en annen slags ‘vivi-sexion’: Alt det imaginære ved seksualiteten er feid vekk, det er ikke noe annet igjen enn en prosedyre i form av endeløs verifisering av seksualitetens funksjon, av en mekanisme som i grunnen ikke lenger har noe som helst seksuelt ved seg.» (12)

Relaterte artikler