Silkeveien

Frekt og eksklusivt Vi leser i bransjebladet at Flamme har fått en ny konkurrent: Silke Forlag – «forlaget med kvinnelig smak». (Navnet først, siden du allerede sitter og måper: «Vi valgte å kalle forlaget Silke Forlag fordi silken er som oss kvinner: Den kommer i mange farger, kvaliteter og fasonger. Silke er eksotisk, spennende, frekt, eksklusivt, mykt, naturlig, feminint, sensuelt, fargerikt, vakkert og slitesterkt.») I en pressemelding henviser daglig leder Christine Leborg til det statistiske faktum at «kvinner leser dobbelt så mange bøker som menn», og at bransjen dessuten er «mannsdominert». Begge deler er selvfølgelig sant. Men Silke Forlag skulle ikke betraktes som noen feministisk fortropp av den grunn. Mannsdominansen i bokbransjen er iøynefallende først og fremst på ledernivå – det fins altfor få kvinnelige forlagssjefer her til lands (en ubalanse vi selv – skamfullt – bidrar til). Like fullt styres nordmenns lesevaner først og fremst av kvinner, ikke minst gjennom den overveldende kvinnedominansen i bokhandelkjedenes bokråd, som beslutter hvilke titler som skal inngå i sentrale salgskampanjer, dvs. (i praksis): hvilke bøker som skal bli bestselgere. «Det kan hende vi blir beskyldt for å være kjønnsdiskriminerende, men vi bedriver ikke annet enn ren målgruppetenkning,» utdyper Leborg i pressemeldingen, liksom for å renvaske seg for enhver mistanke om «idealisme». For Silke-gründeren handler ikke dette om kvinnefrigjøring, men om «målgruppetenkning» – akkurat som det gjør for (de mannlige) sjefene i bokhandelkjedene, kunne man tilføye, når de setter sammen sine «bokråd». Så hva er Silkes eksistensberettigelse? Forlaget skal henvende seg til landets ivrigste bokkjøpere, dvs. kvinner – bare i enda sterkere grad enn konkurrentene: «Den første høsten setter de erotikk i høysetet.» Coming up next: Verdens første ølbryggeri med en rendyrket maskulin profil. Den første høsten setter de bayer i høysetet! Følg med, følg med.

Relaterte artikler