Reisop hvis du ...

skallet mann

De som går på tippeligakamper der ute har kanskje hørt en gitt fanskare synge om laget sitt: «Reis opp hvis du er sett-inn-klubbnavn», for så å reise seg fra sitteplassene sine og vise solidaritet og allianse med laget sitt. I spalta «Reisop hvis du…» lar vi Olav Løkken Reisop vise evt avvise solidaritet og allianse med hva det skulle være av hverdagslig– og høytideligheter som har fanget hans altoppslukende interesse. Ikke stol på frisøren!

... ER SKALLET

Jeg har lenge sett frem til å miste håret. Eller mer presist: Helt siden jeg så Bruce Willis i Die Hard: With a Vengenace, der han igjen spiller John McClane, adskillig tynnere i håret enn i de to foregående Die Hard-filmene, men også kortere, barskere, håret trukket bakover, vikene mer synlige, har jeg tenkt at det er mer enn okei å bli skallet. Denne overbevisningen har igjen blitt styrket i møte med hans senere filmer: Stadig kortere, snauere, barskere, som om han hele tiden har ønsket å si tydelig fra om at han ikke bryr seg om at han mister håret, han er derimot en skikkelig mann som går skallheten i møte, som tar affære, som ikke tvilholder på den samme – men stadig tynnere – sveisen. En handlingens mann med andre ord. Derfor kan jeg ikke ha vært mer enn 15-16 år da jeg bestemte meg for at symbolet på mandighet per se skulle bæres med stolthet idet den dagen kom da det ikke lenger var noen tvil om at jeg var det man gjerne betegner som nettopp: skallet. Avgjørelsen var neppe like artikulert på det tidspunktet da jeg så Bruce Willis, assistert av Samuel L. Jackson, løpe rundt i New Yorks gater for å hindre flere bomber fra å sprenge mens han ropte og bar seg omtrent på samme måte som i tidligere filmer, helt uten å vise tegn til sviktende selvtillit, mismot eller skam. Men den ante meg, var en fornemmelse, at slik skulle ekte menn te seg i møte med sin overmakt, den begynnende aldringsprosessen.

Senere har jeg uttalt meg langt klarere, mer skråsikkert, forfektet standpunktet med fundamentalistisk harme, særlig til Isa, at jeg synes det er pinlig å se menn skamme seg over manglende hårvekst. – Se på Harald Eia, har jeg for eksempel sagt og pekt når han har vist seg på tven, han skal på død og liv gjøre et nummer ut av fjonene sine, og så buster han seg til på den måten der, liksom for å klovne til sin blanke isse, isteden for å la den skinne av verdighet, omkranset av en glorie av hår. Og jeg har vist til klassiske fortrengningsmekanismer og hevdet at det kan se ut som om han skammer seg, at han, under alle lagene med selvironi og presset humor, ikke er så komfortabel med håravfallet som han gjerne skulle ønske han var, liksom mer i tråd med den skamløse fremferden for øvrig.

– Hva med Knausgård da, har hun spurt og siktet mer til hva han skriver om feminiserte menn, enn hans egne en gang så lange og flotte, nå så alminnelige grå lokker. Og med det har hun pirket borti det svakeste, minst logiske leddet i standpunktet mitt: For Knausgård har så klart rett når han skriver om menn med brede hofter, smale skuldre og barbert hodeskalle, gjerne trillende på en barnevogn, at deres maskulinitet er borte, skjult, eller kanskje heller temmet, at hårkransen, slik det var mer vanlig at menn tilkjennega sin mandige skalle tidligere, blir sjeldnere og sjeldnere å få øye på, og at det helt glattbarberte hodet skjuler derimot, på invertert vis, at store landeområder allerede er tapt, erobret av overmakten, alderens herredømme.

Derfor liker Isa også å minne meg på at jeg i svakt øyeblikk – antagelig fordi jeg skulle tøffe meg, vise frem en selvsikkerhet som ellers faller meg langt ifra naturlig, eller kanskje fordi jeg innerst inne trodde det var lenge til jeg skulle lide samme skjebne – uttalte følgende setning, helt fryktløs: Jeg skal aldri snaue meg, men bære kransen med stolthet, la den gradvis komme tilsyne, aldri hentesveis, aldri glattbarbert hode, kun en naturlig gradvis avtagende sveis. I dette svake øyeblikket, som hun dessverre ikke ser ut til å glemme, hadde jeg likevel åndsnærværelse til å registrere at hun reagerte på denne plutselige bestemmelsen, ikke fordi den var stikk i strid med tidligere bestemmelser som baserte seg på Bruce Willis' åsyn, for dette visste hun selvsagt ingenting om, men antagelig – og jeg bare gjetter nå, for dette er noe vi ikke har drøftet inngående siden – fordi hun ikke likte tanken på å ha en kjæreste med en klassisk munkekrans på hodet. Dette har neppe – og igjen gjetter jeg – noe med aldersforskjellen å gjøre, snarere dreier det seg om hårkransens estetikk, at hun – og med rette, er jeg redd – anser denne sveisen for å være et begredelig skue. Konsekvensen av dette svake øyeblikket, påminnelsene om det, og ikke minst Knausgårds beskrivelse av den feminserte mannen, er at jeg har begynte å vakle i min overbevisning, begynt å forfekte like hardnakket som jeg en gang forfektet at Bruce Willis var tøff på håret, at barbart eller snauklipt hode er hentesveisen 2.0.

Men standpunktet blir selvfølgelig først problematisk idet jeg – og dette bør ikke komme som noen overraskelse på den som har fulgt med så langt – er nødt til å slå fast, godt hjulpet av Isas skalpefoto, at det er blitt adskillig tynnere på min egen topp i løpet av det siste året. Særlig når håret er vått, og særlig i lyset på badet, lar det seg ikke lenger skjule – eller fortrenge – at jeg er i ferd med å miste håret: Isa stående på toalettet; iphonen så vel som spotlights rettet mot hodebunnen; bildene ledsaget av et trøstende smil; det ugjenkallelige beviset, og den like ugjenkallelige erkjennelsen: snart er jeg skallet.

En uorginal problemstilling, høyst konvensjonell, så hvorfor ser jeg bare måner hvor andre ser voksne menn?

Jeg har for lengst forsonet meg de høye vikene; derfor innbilte jeg meg at jeg kom til å møte et mer omfattende håravfall med en tilsvarende stoisk ro, men fordi jeg så å si tøffet meg inn i et hjørne, uttalte meg nedlatende om feminiserte menn (ikke femi menn, merk forskjellen!), kan jeg ikke velge den aller tøffeste av alle frisyrer: Bruce Willis sin. Og antagelig er det situasjonens mangel på alternativer, det at jeg må omfavne kransen samme hva, som gjør det vanskelig å miste håret, mer enn selve skalletheten. Eller ufritheten, slik det også kan betegnes, det at jeg fra nå av og så lenge jeg lever kun kan ikle meg én bestemt frisyre (eventuelt med varierende lengde nakkehår) – med mindre jeg klarer å resonnere meg ut av uføret.

Naturligvis har jeg forsøkt å nærme med temaet, forsøkt å snakke om det med Isa, forsøkt å gjøre rede for at jeg en gang hadde en annen bestemmelse enn jeg forfektet i et svakt øyeblikk, at det ikke er noe galt med den snauklipte skallen, at sveisen ikke nødvendigvis er et dekke for skallethet, men vel så mye et maskulint symbol, hvis det bæres på riktig vis og ikke ledsages av brede hofter, barnevogn eller smale skuldre. Jeg har forsøkt å gjøre rede for dette, ta det opp på en måte som virker troverdig, og som ikke vekker en mistanke hos Isa om at jeg har noen komplekser.

Det er ikke lett, ethvert forsvar har det med å virke mot sin hensikt idet det kan tolkes som et symptom på usikkerhet. Men forleden dag snublet jeg over noe som jeg trodde kunne være en inngang til dette tilsynelatende ømtålelige tema: Jeg kunne bruke et gradvis håravfall som en allegori for å forklare det som i filosofien gjerne omtales som «the principle of sufficient reason». Det var bare å vente på at Isa, under middagen, skulle spørre meg om hvordan dagen hadde vært, og jeg ville svare, oppgitt, at jeg hadde problemer med å forstå «the principle of sufficient reason», noe jeg trengte å forstå snarest mulig, siden det var et viktig prinsipp, i hvert fall hvis jeg skulle klare å skrive noe fornuftig om religionsfilsofiens basisargumenter, noe jeg måtte, den forestående eksamenen i filosofi tatt i betraktning. Tålmodig ville hun – slik hun pleier å gjøre – lytte og stille gode, kritiske spørsmål som tvang meg til å tenke gjennom og forklare det jeg snakket om så inngående at jeg kom til å forstå det jeg trodde jeg ikke hadde peiling på, men som jeg måtte innse, takket være hennes sokratiske metode, at jeg faktisk hadde en viss forståelse av likevel. Når spørsmålene kom, skulle jeg svare at prinsippet er kontroversielt, og si at det noe forenklet går det ut på at ingenting eksisterer uten en mening, årsak eller forklaringsgrunn: For every entity X, if X exists, then there is a sufficient explanation for why X exists. For every event E, if E occurs, then there is a sufficient explanation for why E occurs. For every proposition P, if P is true, then there is a sufficient explanation for why P is true.

Jeg skulle sitere læreboken, og så skulle jeg komme med allegorien som anskueliggjør hva som er problemet med prinsippet: Bruce Willis er skallet. Hvis x er skallet og hvis y bare har ett hårstrå mer på hodet enn x, da er også y skallet. Derfor er en med bare ett hårstrå mer enn Bruce Willis også skallet. Dette resonnementet kan gjentas uendelig mange ganger til vi kommer til den absurde konklusjonen at den hårete Knausgård også er skallet. Uansett om vi ikke vet hvor den eksakte grensen for skallethet går, innser vi raskt at resonnementet er problematisk.

Og idet middagen stod på bordet, Isa spurte hvordan dagen var, og jeg akket meg slik jeg pleier når det er noe jeg ikke riktig skjønner – denne gangen om «principle of sufficient reason» – kom spørsmålet: Hva er the principle of sufficient reason? Nå var det mulig å snakke om Bruce Willis og Knausgård, og la samtalen gradvis dreie seg mer om skallethet i sin alminnelighet, enn om problemene med «principle of sufficient reason», uten at jeg skulle mistenkes for ikke å være trygg på mandighetssymbolet per se.

– Bruce Willis er skallet, sa jeg, og hvis x er skallet og hvis y bare har ett hårstrå mer på hodet enn x, da er også y skallet. Derfor er en med bare ett hårstrå mer enn Bruce Willis også skallet. Dette resonnementet kan gjentas uendelig mange ganger helt til vi kommer til den absurde konklusjonen at en hårete Knausgård også er skallet. Uansett om vi ikke vet hvor den eksakte grensen for skallethet går, innser vi raskt at resonnementet er problematisk.
– Men, innvendte Isa, og avslørte med det samme problemet med «the principle of sufficient reason» (antagelig uten selv å være klar over hvilken evne hun har til å spore opp logiske feilslutninger, også om filosofiske prinsipper), premisset er ikke riktig. Bruce Willis er ikke skallet, men kort- og tynnhåret. Å være skallet, er å ha en blank skalle, uten så mye som et fjon utenom hårkransen som omgir skallen.
– Så Bruce Willis er bare tynnhåret og korthåret? sa jeg og ante et håp. Det betydde jo at jeg, til sammenligning, ennå hadde en skikkelig manke.
– Ja, litt sånn som du er i ferd med å bli, eller sånn som du er om et par år, vil jeg tippe.
– Det er helt greit, sa jeg, dessuten tror jeg det er lenger til at jeg er der, frisøren min sa nylig at jeg ikke var i ferd med å miste håret.
– Selvfølgelig sa hun det, sa Isa.

Og jeg visste at jeg ikke kunne følge opp samtalen, at sa jeg noe mer om håret mitt nå, så kunne det bare bety én ting: at jeg skammet meg. Men egentlig hadde jeg lyst til å snakke om forrige klippetime, hvor usikker jeg hadde blitt da den faste frisøren min hadde reist på ferie og en annen skulle klippe meg, en som ikke kjente vervene, slik som hun faste, og at hun derfor kom til å klippe meg feil, noe hun også gjorde, for kort der den verste verven er, og for lang i luggen, og for kort i den høyre viken, men at jeg likevel ikke kunne si noe annet enn at jeg var fornøyd jeg, med den nye sveisen, at jeg ikke turte å si at det burde vært annerledes, fordi det uansett var for sent, og ingen vits i å påpeke at det skulle vært lengre bak, når jeg like fullt var nødt til å vente tålmodig på at det skulle vokse ut igjen, og at jeg ikke visste om det kom til å gjøre det igjen, at jeg ikke visste om jeg kunne ha noen annen sveis enn den faste, bare så vidt stusse på lokkene slik de var, at jeg ikke visste når jeg måtte skifte frisyre, når det ble for sent, og for patetisk, å ha det slik jeg pleide å ha det, en slags mellomting mellom luftig og sleikete, akkurat passe stelt, håpet jeg, noe jeg heller ikke hadde kunnet si idet jeg så verven reise seg og bli til antenner like ved det tynnere området, eller ikke antenner egentlig, snarere små flaggstenger som hadde til hensikt å markere erobrete landeområder, noe som jeg gjorde at jeg straks, idet jeg kom hjem, hadde vurdert å snaue meg helt kort, selv om jeg straks bestemte meg for å la være. Bruce Willis-klippen var umulig med tanke på hva jeg hadde sagt. Dessuten ville klippetimen vært bortkastet, pengene tapt til ingen nytte, jeg kunne derfor ikke gjøre noe annet enn å holde på den nye sveisen, la det vokse ut, håpe at den faste frisøren min var tilbake neste gang jeg skulle klippe meg, og håpe at jeg klarte å forklare til henne hvordan jeg egentlig ville ha det, at jeg ville ha det slik hun pleide å klippe meg, slik det hadde vært, ikke slik det hadde blitt, slik det hadde vært, skulle jeg gjenta, hvis det fremdeles, eller igjen, var mulig. Alt dette kunne jeg ikke si uten å vekke mistanke om jeg likevel ikke var helt komfortabel med å bli tynnere i håret, om ikke også snart helt skallet.

Relaterte artikler