Reisop hvis du ...

komfirmert

De som går på tippeligakamper der ute har kanskje hørt en gitt fanskare synge om laget sitt: «Reis opp hvis du er sett-inn-klubbnavn», for så å reise seg fra sitteplassene sine og vise solidaritet og allianse med laget sitt. I spalta «Reisop hvis du…» lar vi Olav Løkken Reisop vise evt avvise solidaritet og allianse med hva det skulle være av hverdagslig– og høytideligheter som har fanget hans altoppslukende interesse. Dagens tekst har aldersgrense 14 år.

... ER KOMFIRMERT

Søndag formiddag. Isa ligger på sofaen, er ikke i form, noe med halsen antagelig. Jeg lager doble espressoer. Kanskje det vil hjelpe? Jeg håper det vil hjelpe. Espresso og ibux. Det må hjelpe. Jeg vil ikke dra alene. Å ha henne med meg betyr derimot at jeg har noen å snakke med, og langt viktigere, anledningen tatt i betraktning, friskt blod i gamle samtaler, det vil si nye spørsmål og nye samtaler, gjensidig nysgjerrighet med andre ord. Men hun kommer seg ikke. Hodet er en sjømine med akustisk utløsermekanisme. I halsen svømmer en brennmanet. Et avbud synes uunngåelig. Det blir nok bare meg, Isa har fått halsbetennelse, skriver jeg til pappa. Pappa er allerede i kirken og kvitterer med et Det var veldig synd, men jeg skal formidlere det videre.

Ikke fordi jeg har noe imot å høre den protestantiske presten forkynne Guds ord (ikke engang talen til konfirmantene, disse velmendende og betydningsløse rådene på veien videre, byr meg imot), men fordi jeg vil se hvordan det går, om hun likevel kommer seg, om espressoene og ibuxen plutselig vil virke, har jeg droppet gudstjenesten — for kanskje kan hun klare selve middagen, om vi bare blir hjemme litt til?

Stua er fylt av sol. Støvet er allestedsnærværende. Vinduene burde vært vasket. Snart familieselskap. Nå bare mismot, for glassøynene til Isa blinker stadig et entydig du er nødt til å dra alene. Pip-pip, sier mobilen. Hvem, spør Isa idet hun gir meg den tomme koppen. Sikkert pappa, svarer jeg, pappa som ønsker deg god bedring. Nei, det er fra — la oss kalle ham: — ’Geir’, sier jeg, og leser meldingen høyt:

(11:08)
Et lengre sitat fra Barthes: I sin behandling av troper og figurer etablerer Quintilian den første teori om «skriving». Bok X henvender seg til den som ønsker å skrive. Hvordan skal man oppnå den «velfunderte letthet», altså hvordan overvinne den medfødte sterilitet, det blanke arkets terror (facilitas), og hvordan allikevel si noe, ikke la seg rive med i skravling, ordgyteri ... Quintilian skisserer et innledende studium for forfatteren: Man må lese og skrive mye, etterligne modeller (skrive pastisjer), korrigere ustanselig, men kun etter å ha latt stoffet «hvile», og vite hvordan man skal avslutte. Quintilian bemerker at hånden er langsom, at «tanken» og skriften har to forskjellige hastigheter (surrealistens problem: Hvordan oppnå en skrift som er like rask som ... den selv?) Men håndens langsomhet er gunstig: ingen diktat, skriften må ikke være tilknyttet stemmen, men hånden, musklene. Å finne seg til rette i håndens langsomhet: ingen kjapp kladd.

Smsen er en livbøye, eller snarere et fyr. Vi navigerer så godt vi kan mellom grunner og skjær, og plutselig, ut av ingenting, ser vi det blinke. Land? Land. Venner. Liv.

(Jeg, 11:15)
Helt nydelig. Mange takk. Elsker å motta smser som innledes med Barthes og følges opp med Quintilian altfor få av dem. Interessant og treffende dette med håndens langsomhet. Skriften/litteraturen blir dermed mer fysisk enn tanken. På mange måter oppklarende. Forklarer strevet med å skrive.

Jeg tar på meg ytterjakken. Pensko. Pakker med meg gaven, et par cder til bilturen, stikker nøkkelen i låsen på døra. Skal jeg gå innom kiosken før jeg drar? spør jeg Isa. Nei, har alt jeg trenger her, sier hun, og hun har selvfølgelig helt rett. Leiligheten rommer det nødvendige. En samling dvder, mat i kjøleskapet, noen flasker vin, god kaffe, bøker fra gulv til tak. Hvem vil forlate en godt utrustet hule?

('Geir', 11:28)
Ja, enig, de kommer ikke ofte nok, og for noen formuleringer: oppnå den velfunderte letthet, det blanke arkets terror. Jeg skal en tur østover, lyst å ta en kaffe på alex?

(Jeg, 11.44)
Ja, velfundert letthet er et mål (til tross for at feks. en Sunde tror det lette er det samme som det simple.) En kaffe hadde vært fint, men står dessverre på farten — skal i en konfirmasjon av alle ting, og plages (småborgerlig av meg) av at jeg mangler passende antrekk. Dresskoden er for upresist formulert, dessuten har jeg ingen dresser. Og lunsj, koldtbord hvilke føringer legger det? Blir det taler og sang? Finnes det en gyldig unnskyldning/grunn for å slippe, bli hjemme, lukke døra for familien, eller er vi alle dømt til å overholde den motbydelige småborgerkontrakten som dikterer 'sammenkomst'? Jeg hører hvordan Bernhard drar pekefingerneglen mot kraniet på innsiden av bakhodet, og selvfølgelig ler han, en rå og hes og lungesyk latter. Det er nesten ikke til å holde ut.

Bilen, et tempel. Stillheten lar seg ikke forstyrre av den utvendige trafikken. Jeg styrer musikken selv. Siste time med ensomhet før jeg må konversere. Hvorfor denne innstillingen? Bøkene. Timene for meg selv. Jeg har ingen annen forklaring.

('Geir', 12:19)
En pneumothoraxisk latter, den er hard å ha i hodet, ta heller med deg portlandia-blikket til  konfirmasjonen, så blir den lettere å holde ut, evt. bernhard-blikket hvis du vil bli ‘inspirert’. Jeg ser for meg at du kan gå i nesten hva du vil, fordi du vil komme dit som den kulturelle, Forfatteren, og da har din tolkning av kleskoden en egen autoritet; samtidig ser jeg for meg at det er det siste du vil, du vil bare gjøre det som forventes, du ser deg selv med blikket til en som er som deg, men som ikke har debutert, som kanskje valgte å bli arkitekt uten å være innom om HF, og han vil være nådeløs om han tar deg på fersk gjerning i å spille forfatterrollen. Sorry for psykologiseringen, jeg tror egentlig jeg snakker om meg selv her.

(Jeg, 12:26)
Hehe, du har selvsagt helt rett. Deg eller meg. Potato potato i denne sammenhengen. Portlandia-blikket hørtes om ikke mest skrivekonstruktivt ut, så mest egnet for å holde ut dagen, så jeg får heller kvele den pneumothoraxiske latteren, for i dag i alle fall.

Men hvor lenge er egentlig en dag, på landet, tidlig om høsten? Et kort tidsrom, særlig siden lyset svinner fortere og fuglesangen opphører tidligere om kvelden. Nannestad, blåne på blåne, nesten som Toscana, sier pappa idet han møter meg ved bilen. Dag følger dag. Høsten sitter med en stokk av blå og tomme dager, som den deler ut, tilfeldig, ujevnt, med skjelvende fingre. Og en enda større stokk av regn og vind. Mamma homper over gårdsplassen på krykker, blir hjulpet opp trappen og inn i refektoriumet, slik jeg straks omdøper spisesalen med en referanse som jeg vet vil glede min katolske tante. Søndagene kommer oftere om høsten. Vi trekker inn. Dagene er snart fulle av storm og ødeleggelse. Men plenen er fortsatt grønn. Vi har det så hyggelig vi bare kan. Pappa bemerker at jeg mangler dressjakke ved å stryke seg over jakkeslaget samtidig som han heiser på skuldrene. Jeg vet ikke om det er ment som kritikk eller som en oppmuntring fra en forhenværende hippie.

Vi setter oss til bords. Maten annonseres. Det blåser opp. Trærne husker og bøyer seg. Vi synger. Bladene fyker omkring til plenen er dekket av dem, rød og gul. Grusgangene blir sleipe, det er lett å falle om kull. Og utsikten, åskam bak åskam, ligner et hav som stilner. Skulle jeg få for meg at skogen er stedet hvor jeg kan finne svar på spørsmålene mine, så vel som selskap i ensomheten, så kan jeg bare kaste selskapsklærne, tenker jeg, kaste skjorten og de nypressete dressbuksene, styrte ut gjennom terrassedøren og løpe i retning blånene, i håp og tro at det vil melde seg en forestilling om guddomelig beredskap som kan lede meg videre. Vi synger. Halleluja. Jeg beveger leppene, mimer ordene, kjenner ikke melodien. Hvorfor forlate sengen hver morgen når det er varmt under dyna? Hvorfor forlate leiligheten når jeg har mat og kaffe hjemme? Det gir ingen mening? Hvilken jeger forlot hulen før forrådet nesten var tomt?

En tale holdes til konfirmanten, tremenningen min. Vakker og gløgg, som det heter. Eller som det i hvert fall bør hete i hennes tilfelle. En slektning som jeg håper vil bli lykkelig. Men hun er en leser. Ikke les, har jeg lyst til å si, for jeg tror ikke lenger at litteraturen hjelper eller lindrer noe som helst. Men kanskje er bøker likevel det beste alternativet. Les, får jeg lyst til å si, ikke la en dag gå uten å ha en bok oppslått i fanget. Men hvem trenger velmenende råd? Konfirmanter minst av alle.

(Jeg, 22:07)
Omsider hjemme etter småborgelig hygge. Klarte stort sett å beholde portlandia-blikket, som da vi fikk servert en fiskerett med 'et dryss av purreaske', men hostet og brakk meg som Bernhard da jeg på toalettet kjente lukten av den forrige toalettgjestens sure kjønn og ble tvunget til å konstatere at vedkommende var en kvinne i overgangsalderen — lukten av avtagende fruktbarhet, avtagende liv, en stank som meddeler at slutten nærmer seg, liksom et entydig hold-deg-unna, en dødslukt mer intens enn en massegrav, finnes det noe verre?

Isa ligger fremdeles på sofaen, ser en serie, føler seg ikke bedre, men ikke verre heller. Jeg lager nye espressoer, gir blaffen i at det er sent. Vi kan sove lenge, være oppe hele natten om vi vil, mandag er uten krav, bortsett fra lesing og skriving. Men før Kveldsnytt er over, sover vi begge tungt foran tven.

('Geir', mandag, 10:32)
Høres ut som Bernhard var den sterkeste stemmen under konfirmasjonen, dette her kan du copy paste inn i en ny roman, bare at personen før deg på do må være en hvit, mannlig næringslivsleder. Hvordan gikk det med dress coden?

(Jeg, 13:43)
Valgte grå penbukse og hvit skjorte. Anstendig, men likevel i opposisjon til alle de mørke dressene. Hevet meg over den konforme dresskoden ved å rette meg ekstra opp i ryggen og tenke at de italienske håndsydde penskoene mine sikkert var mer verdt enn den dyreste dressen i selskapet. En uovertruffen motbydelig tanke selvfølgelig. Skamfull lette jeg derfor etter andre strategier for å bære antrekket med verdighet, og konluderte med at bare småborgere 'pynter seg', og at jeg uansett er hevet over enhver etikette, men da dukket den kontrafaktiske versjonen av meg selv opp i tankene, akkurat som du forutså og psykologiserte, og det hele ble et skue i pervertert selvbevissthet før jeg endelig fikk satt meg til bords, hvor jeg i det minste kunne søke tilflukt bak de velmente rettene som kom seilende inn fra kjøkkenet, og som ble annonsert som om de var malerier til auksjon hos Blomqvist kunsthandel, ja, du kan bare forestille deg aversjonen. Løsningen ble å harselere utakknemlig, og defor motbydelig nok, det også over rettene, til store glede for 'ungdommene' ved ungdomsbordet’, hvor jeg selvfølgelig var plassert ut ifra en idé om at jeg evner å snakke med ungdommen. Jeg følte meg kort og godt som en klovn, en kulturklovn som levde opp til alle stereotypier, ja, og som motbydelig nok ‘bekreftet’ dem. Jeg føler meg begredelig, og har bestemt meg for å låse meg inne resten av året, sammen med Isa og Bernhard. Kaffe på alex i morgen?

Langsomt, som om det er noe eller noen som holder meg igjen, går jeg inn på arbeidsrommet og begynner å skrive. Der er det, tenker jeg, en ansats til en ny roman. Ja, med alt det røde, det gule og det røde, og gresset da, noe om selskapslivet. Men ikke familieselskap, tenker jeg, for de gir tross alt mening. De er livbøyer, de også, ankerfester, kall det hva du vil. Jeg kjenner ikke motivene ennå, ikke temaet heller, men vet jeg er inne på noe. Selskapsliv, kaller jeg word-filen. Den kommer sikkert til å bli slettet uansett. Men spiller det noen rolle?

Jeg går ut i stua, studerer leiligheten, kaster et blikk ut gjennom de skitne vinduene, ser på naboblokkene, bygårdene som har stimlet sammen, som står og sladrer med hverandre, om livet mellom veggene. Jeg går tilbake til datamaskinen, ser mot skjermens blanke terror, den tomme filens sterilitet. Med en plutselig intensitet, helt fremmed til meg å være, skriver jeg den første setningen, den blir som en bekreftelse på et lite under.

Relaterte artikler