Reisop hvis du ...

foxy

De som går på tippeligakamper der ute har kanskje hørt en gitt fanskare synge om laget sitt: «Reis opp hvis du er sett-inn-klubbnavn», for så å reise seg fra sitteplassene sine og vise solidaritet og allianse med laget sitt. I spalta «Reisop hvis du…» lar vi Olav Løkken Reisop vise evt avvise solidaritet og allianse med hva det skulle være av hverdagslig– og høytideligheter som har fanget hans altoppslukende interesse.


... HAR EN BRØNN

Skillsmissehunden Foxy — navnet skjemmer ingen, ikke engang en engelsk staffordshire bullterrier, tøff som få — sitter ved stuevinduet og vekselvis myser mot sola og sofaen som hun har lært, av hennes rettmessige eiere, er et forbudt område, liksom et land i leiligheten hvor hun ikke innvilges asyl. På samme vis er det i den uutalte hundepasserinstruksen kontraktfestet at jeg ikke skal gi henne mat ved bordet, eller for mye mat, det vil si skjemme henne ut, eller være ettergivende. Ja, jeg vet, jeg vet, er oppvokst med hund, er klar over nødvendigheten av konsekvent oppdragelse, eller dressur som det egentlig heter (og som jeg av åpenbare grunner nekter å kalle det). Men Herregud, hvordan kan jeg motstå et blikk som ikke bare får meg til å gjennkalle Wergelands berømmelige tilsvar til Morgenbladet — i min Hunds Øje sænker jeg mine Sorger som i en dyb Brønd. —, men som også får meg til å tro på disse ordene, at det ikke er en overdrivelse, men en sentens med evig gyldighet.

Ved å klappe to ganger på puten ved siden av meg, signaliserer jeg til Foxy at det er greit, hun kan komme opp — hvis det er det du vil? spør jeg med babystemme, naturligvis ikke uten å bli pinlig berørt av mitt eget toneleie, og med god grunn, er det akkurat som om det forvirrede ansiktsuttrykket til Foxy signaliserer, liksom et: Hvem er du? Hva mener du? Eller hunderasens geografiske opphav tatt i betraktning: Are you for real?

Ja, jeg mener det, sier jeg (med overdrevent vanlig stemme nå, formell, nesten høytidelig), asylum granted!

Foxy ser på meg, blunker to ganger, tror liksom ikke at hun hører helt riktig, om det ikke er den brutale ettermiddagssola som plager henne, slik den også plager meg med å overeksponere boka jeg har liggende oppslått i fanget. Men hun kommer nærmere, legger snuten oppå den ene sofaputa, fortsatt blunkende, mot meg eller sola, fortsatt nølende.

Ja, det er greit, sier jeg, men Foxy har fortsatt ikke forstått at hun har lov, og tør ikke annet enn å legge en pote på kneet mitt, prøvende, en labb som drar seg langsomt over buksestoffet, strykende, som et pleeeeeaaase.

Værsego’!

Foxy trekker snuten til seg, rygger to hundeskritt bakover på teppet, skyter rumpa ut, tar sats og er oppe i sofaen, liggende i en kveil, før jeg eventuelt skulle ha rukket å ombestemme meg.

Bare ikke si noe til Isa, hvisker jeg, selv om jeg selvfølgelig vet at Isa er minst like ettergivende som meg, og jeg har heller ikke noen problemer med å forestille meg at hun hvisker det samme til Foxy når jeg ikke er hjemme: Bare ikke si noe til Olav, okey?

*

Hunder i litteraturen? Romanhunder? Mitt liv som hund, Muligheten av en øy, og selvfølgelig nesten alt av Jack London. Men den hundescenen som har gjort størst inntrykk, er hos Per Petterson. Jeg husker riktignok ikke hvor stor plass han vier denne episoden, om den får en side, et avsnitt eller et helt kapittel; jeg husker heller ikke i hvilken av bøkene hans den er beskrevet, selv om jeg er ganske sikker på at det er i Ut å stjæle hester eller Jeg forbanner tidens elv — om det ikke er i Måne over porten?siden jeg leste disse bøkene så å si et strekk, noe som også fikk meg til å innse at jeg ikke kunne skrive, ikke egentlig, i hvert fall ikke på den måten, sånn som han, men som jeg like fullt leste, av masochistiske grunner kanskje, eller fordi det var noe jeg trengte å lære meg, eller innse, om å skrive, som om jeg måtte lære meg hva jeg ikke var i stand til, for å skjønne at det også finnes andre måter.

Jeg burde selvfølgelig reist meg fra sofaen, gått bort til bokhylla, tatt med meg nevnte titler og begynt å lete, men jeg vil ikke vekke Foxy. Hun sover fredelig med hodet i fanget mitt, og jeg føler meg ganske fredelig, jeg også. Dessuten er det mindre viktig hvor jeg har lest det, som at jeg har lest det, og kanskje skjønner du hvilken episode jeg sikter til: den hvor hovedpersonen skal ta med seg ei bikkje til veterinæren for å få den avlivet.

Hvis jeg husker riktig, er ikke bikkja hans, den tilhører noen venner som skal flytte til utlandet, og så må de få den avlivet, selv om det ikke er noe galt med den heller, jeg tror ikke engang den er spesielt gammel. Det er bare ei bikkje som brått befinner seg i den uheldige situasjonen å være til bry, uten å ha gjort noe annet enn å bli anskaffet av en familie som plutselig opplever bikkja som et aber.

Og like brått er det blitt hovedpersonens oppgave å kjøre hunden til bøddelen, som sagt, hvis jeg husker riktig. Og så sitter han der, i bilen, med bikkja i passasjersetet. Og så, i seineste laget, lurer han på om han skal beholde hunden selv. Hvorfor ikke? Bikkja er jo frisk den, og selv lever han et liv som ikke er uforenelig med hundehold, han kunne til og med hatt godt av selskapet. Ja, sånn sitter han og tenker. Eller sånn tenker jeg at han tenker, om hunden, om sitt eget liv, om hundens liv, som ville blitt bedre om han ikke tok til høyre, inn til veterinæren, eller inn til Veterinærhøgskolen, oppe på Lindern, hvor jeg forestiller meg at det skjer, men altså bare fortsatt videre, reist hjem, med bikkja stadig ved siden av seg.

Det er sånn jeg husker scenen, mulig jeg har diktet videre eller smører tykt på, men jeg er i det minste sikker på at det er Petterson som skriver dette, og da ligger det liksom i kortene at det ikke ordner seg, ikke for bikkja i hvert fall. Ikke det at Petterson bare skriver mørke og håpløse greier, men av måten han beskriver hvordan hovedpersonen sitter og lurer på om han skal ta med seg bikkja hjem, skjønner jeg at akkurat det kommer ikke til å skje. For det er en episode som handler om anger, eller kanskje ikke bare om anger heller, men om hovedpersonens lammelse, om «manglende handlingsevne», som det heter, og som av måten den beskrives blir allmenngyldig. Ikke det at denne lammelsen nødvendigvis gjelder alle, men altså sånn som Petterson skriver det, føles det påtrengende universelt, noe jeg ikke bare kan leve meg inn, identifisere meg med, men som noe som ville skjedd med alle, gitt samme situasjon. Den avlivete hunden blir dermed et uttrykk for alle de gangene vi har mulighet til å gjøre noe bra, og så er vi bare for slappe til å gjøre det, for nære oss selv — som om vi lever godt uforstyrrete og alene? —, for redde for å få noe mer å tenke på, en eller annen heftelse som kanskje ville gjort oss mindre selvopptatte, mindre engstelige til og med. Men så ser vi liksom alt fra utsiden, og før vi får satt oss ned og tenkt ordentlig etter, så sitter vi der med et tomt hundehalsbånd i hånda og sier til oss selv: Dette var jo unødvendig, jeg kunne jo avverget dette.

Men det er ikke sant, tenker jeg mens jeg stryker Foxy forsiktig over snuten, opp langs øyenbrynene, uten å vekke henne. Jeg ville avverget det, jeg ville tatt med meg bikkja hjem, gjort det riktige, ikke fordi jeg aldri blir handlingslammet, for det blir jeg, jeg kan liste opp tusen ting jeg burde gjort annerledes, jeg er på ingen måte et bedre menneske enn en hvilken som helst hovedperson i en Per Petterson-bok; jeg sier bare at jeg ikke ville latt det gå utover en hund, om ikke av andre grunner enn at jeg liker selskapet, roen det gir å ha en oppslått bok og en snute liggende i fanget.

Relaterte artikler