Perler fra avantgardens historie, del XVI

© Estate of Sol LeWitt, 2009Uanfektet av verdens dummeste «kunstdebatt» (eller nettopp i et forsøk på å kvalifisere diskusjonen?) åpner OCA i kveld en utstilling av originalmanuskriptet til Sol LeWitts «Sentences on Conceptual Art». Artikkelen ble første gang publisert i magasinet 0 to 9, redigert av Vito Acconci og Bernadette Mayer, vinteren 1969. Vi aner ikke om det påpekes i utstillingen, men et morsomt sidepoeng er at redaktør Acconci – selv poet og performancekunstner – opprinnelig lot LeWitts artikkel utsettes for et konseptuelt stunt: I det aktuelle nummeret av 0 to 9 gjennomførte han en rekke «word transfers», hvor han flyttet det siste ordet i bidragsyternes tekster nederst på sida og presenterte det som sitt eget verk. I LeWitts artikkel isolerte han følgelig ordet «art» (fra sistesetningen «These sentences comment on art but are not art»), og satte inn følgende note nederst i høyre hjørne: —————— moving art – V.H.A. —————— Snedig, heh? Nåja. Filosof Peter Osborne vil i kveld kl. 19.00 holde et foredrag hvor han trekker paralleller mellom LeWitts sentenser og Friedrich Schlegels Athenaeum-fragmenter fra 1798–1800. Hvis du ikke rekker innom, kan du trøste deg med at det uansett er tanken som teller – ifølge konseptkunstens far er utførelsen «… a perfunctory affair».

Relaterte artikler