Perler fra avantgardens historie, del IV

Imagine a world in which art is forbidden! Art galleries would close. Books would vanish. Pop stars would shed their glamour overnight. Advertising would cease, television would die. We could refocus our vision not on a succession of false images but on the world as it is ... Art has replaced religion as the opiate of the people just as the artist has replaced the priest as the spokesman of the spirit. Once men reached inside themselves to find God. Now they find art. Slik lød kampropet da Stewart Home og fanzinen Yawn slo til lyd for en kunststreik — «Art Strike» — i sin første utgave 15. september 1989. Streiken var ment å vare fra 1990 til 1993, og skulle omfatte både produksjon, distribusjon, salg og utstilling av kunst. Ja, selv kunstdebatten skulle legges brakk. Og hensikten: Å frigjøre all den kreative kraft som vanligvis holdes stramt i tøylene ved hjelp av begrepet «kunst». «Forbid art and revolution would follow: the withholding of creative action is the only weapon left to men», heter det videre i Yawns manifest. «Seeing and creating is the same activity. Those who create art are also creating the starving. In a world in which art is forbidden the deserts would flower. Give up art. Save the starving.» Aksjonen var ikke uten historiske forelegg. Alain Jouffroy hadde allerede tumlet med liknende tanker i sitt essay «What's To Be Done About Art?» fra 1968. To år seinere tok «The New York Art Strike Against War, Repression and Racism» til orde for en stenging av alle museer og gallerier 22. mai 1970 (en instruks som faktisk ble etterlevd av bl.a. Whitney, The Jewish Museum og flere mindre gallerier i New York). Det neste initiativet kom fra den tyske kunstneren Gustav Metzger, kjent for sine selvdestruerende skulpturer og installasjoner: I 1974 foreslo han en treårig kunststreik med start i 1977 — men dette initiativet rettet seg mot organiseringen av kunstlivet, ikke mot selve begrepet «kunst». Matias Faldbakken har nylig vedkjent seg et valgslektskap med Stewart Home. Kanskje hans kritikere skulle se litt nærmere nettopp på Home, Art Strike-bevegelsen og den negativistiske tradisjonen fra dada og oppover? Typiske Faldbakken-overskrifter som «Nothing doing» og «I may or may not want to cooperate» er jo ikke plukket ut av løse lufta. Apropos de tungnemme — her er et utdrag fra Yawns «20 of the most difficult, awkward & searching questions you could ask about the Art Strike»: What is the Art Strike? Silence. What do you expect to accomplish? We will step outside of history. Why should I go on strike? Self-interest. Is this a joke? Sure: a joke, a fraud, the worst idea ever. What's in it for you? We hope to promote our own careers. Of course, only the Strike's failure will accomplish this, so you can't get out of it that way. Why do so many people hate this idea? Because they stand to lose everything they don't have and wouldn't deserve even if they did have. Will sex be better in the years without art? It goes without saying.

Relaterte artikler