Mia Berner (1923–2009)

Mia Berner Mia Berner hadde ikke et dødsleie. Hun hadde et skriveleie, et arbeidsleie. Da vi besøkte henne for noen uker siden, satt hun i sykesengen og slurpet i seg en frisk miks av morfin og champagne. Utover dynefanget lå manuskriptet til hennes siste bok, en samling barndomsfortellinger – printet i fontstørrelse 23, den klassiske «Mia-skriften». Så mange rettelser som skulle føres inn. Så mange nye detaljer som skulle på plass. Hvis Mia var en romankarakter, ville hun vært utroverdig. Til nød kunne hun ha passet inn i en bok av Vian eller Queneau. Å kjenne henne innebar å ha tilgang til førstehåndsberetninger fra alt vesentlig intellektuelt liv i det tjuende århundret. «Jeg har jo ikke hatt det kjedelig,» oppsummerte hun fra sykesengen. Det var den eneste gangen hun kommenterte sin egen tilstand. Hun var mer opptatt av å polemisere mot KRL-faget, statskirkeordningen og det hyklerske ved omvendelser på dødsleiet. Da vi gikk derfra, følte vi oss halvdaue. Mia levde som en kvinne fra framtida, men var ingen hippie. Hun kombinerte frisinnet med en voldsom selvdisiplin. Store deler av året sov hun utendørs, på sin egen veranda. En gang hjalp vi til å rydde i biblioteket hennes – bøkene skulle sorteres etter sjanger, nasjonalitet, etternavn og utgivelsesår. Det tok en hel søndag å ordne tre hyllerader. Hun satt på en stol og overvåket det hele, og la oppbrakt ut om den forrige medhjelperen – en stakkar som hadde trodd at Edith Södergran var svensk. Vedkommende ble sendt på dør umiddelbart. Et liv er et eksempel. Ikke alle eksempler er til etterfølgelse, men Mia Berners er. Vi kommer til å fortelle om henne til barnebarna våre. De kommer ikke til å tro et ord av det vi sier.

Relaterte artikler