Kunst og kapital

Trygt på Tøyen Det er lov å puste ut, folkens. Kultursektoren er fredet i fire nye år. Fire år – tenk bare hvor mange elitistiske, selvheklede lampeskjermer vi kan rekke å tre ned over hvermansens hode på den tida! Tanken er nesten til å få gåsehud av. En passende markering av valgseieren kunne f.eks. være en lør- eller søndagslig ekskursjon til Munch-museet på Tøyen; ikke for å studere maleriene (folkelighetsalarm!), men de temporært oppstilte pengeskap på plenen utenfor, hele 22 i tallet og ganske identiske (bortsett fra fargen på dørene). Kunstneren heter Lars Ø. Ramberg, verket heter La Distinction – du vet, etter boka til Bourdieu. Og dermed er en (kultur-)politisk fortolkning allerede antydet: Høyresida liker ikke «smaksdommere». Høyresida liker «verdier» (og bevaringen av dem). Men liker høyresida verdibevaring utstilt som «kunst»? We guess not. Det er også mulig å lese verket som en kommentar til finanskrisa (oppstilt på lang, lang rekke får pengeskapene en viss likhet med gravstøtter, særlig sett bakfra, dvs. fra Finnmarksgata, dvs. fra gata hvor Rune G. vokste opp, og landsfader Einar G. regjerte landet), eller – kanskje enda morsommere – som en replikk til debatten om lokaliseringen av Munch-museet, hvor høyresida iherdig har argumentert for at kunstskatten «ikke er sikker nok på Tøyen» (grunn god nok til å etterforske angjeldende høyresiderepresentanter for medvirkning til tyveriet av «Skrik» og «Madonna», spør du oss). Men framfor alt – politikk til side – stimulerer La Distinction lekedriften til barn i alle aldre. Tenk onkel Skrue, tenk Benny Bankboks, tenk David Toska. Klikk nedenfor for flere bilder. Plakett Verket er åpenbart sponset av Joh. Olsen Pengeskapfabrik. Ser dere, Frp? Private midler. Heia mesenatet. Kodelås Fins det noe innelåst i skapene? Spenningsmoment! Vi prøvde selvsagt å røske i samtlige dører, og skru litt på kodelåsene, nær sagt for syns skyld. Men nei. Seks bokstaver i Edvard, fem bokstaver i Munch? Mhm. Noe å teste ut i helga. Rødt Dette skapet skiller seg ut pga. fargen. Grønt Disse skapene skiller seg ikke ut pga. fargen. Folk og fe Som sagt, skapene «engasjerer». Gammel som ung. Monumentalt Sett østfra får pengeskapene et enda mer monumentalt preg. Holocaust-minnesmerket i Rambergs hjemby Berlin rinner en f.eks. i hu. Hva om betongklossene i Berlin ble byttet ut med pengeskap? Ja, så ville man plutselig hatt et nazistisk monument, ikke et jødisk. Skal si Rambergs verk setter tenker'n i sving. Eller kanskje alt dette bare skyldes endorfinene etter dagens innebandytrening.

Relaterte artikler