Judged by its cover

Three makes a trend, heter det. Og her har du fire. Fire hva? Fire aktuelle platecovere hvor et kitschy landskapsbilde er utstyrt med et forstyrrende grafisk element i neonfarger. Med klokka fra venstre: Fuck Buttons – Street Horrrsing, Björk – Voltaic, High Places – High Places, Woods – Songs of Shame. Rart hvordan alles jag etter «originalitet» kan frambringe så kliss like ideer. Her har formgiverne gjort sitt beste for å kombinere to tilsynelatende uforenlige «tegn i tida»: på den ene side åttitallsrevival, neofuturisme og new-new-age (snåsamenn, engleskoler, spåkonetelefonering på Stortingets regning). Og på den annen side: ny økologisk bevissthet, naturromantikk, gjenvunnet tiltro til den helende effekten av «søndagsturer i skog og mark». Hvis vi ønsker å tillegge designerne mer høyverdige estetiske motiver, kan vi si at de henspiller på Asger Jorns «modifikasjoner» (peinture détournée) fra hans situasjonistiske fase rundt 1960. Jorn trålet antikvariater på jakt etter gamle kitschmalerier, som han siden tilførte nye elementer etter eget forgodbefinnende: Se for eksempel Le canard inquiétant (1959), hvor svanene i den vesle dammen har fått selskap av en gigantisk, mangefarget and, med høyst foruroligende effekt.

Relaterte artikler