— Ingenting er så slitesterk som pocketboka

Gidder du å ta et bilde for meg, Michael?For et par uker siden leste Flammeaktuelle Michael Ondaatje dikt for en håndfull tilhørere i Yukon i Canada og åpna med det årets Whitehorse Poetry Festival. Etterpå snakker han med Yukon News (så klart!) og sier blant annet at filmer, storfilmer vil det si, skaper stadig hastigere generasjoner av lesere (og forfattere): «Den som leser en nittenhunretallsroman i dag blir fort rastløs fordi det går for sakte. Det er et merkelig fenomen.» Og sammenligner det (engelskpråklige) forleggeriet med den (engelskspråklige) produksjonen av kinofilmer: «Hvis du debuterer på et stort forlag og ikke selger like mye som antatt eller slår gjennom på annet vis blir du dumpa.» Strengt, men sant? Så snakker han om omslag og bokas utseende, som gjenspeiler forfatteren, ifølge Ondaatje: «Jeg kjøper ikke ei diktsamling med et fælt omslag, samme om den er god.» Og på spørsmålet om eboka er en trussel bare ler den gamle dikteren: «Ingenting er så slitesterk som pocketboka. Du kan glemme den ute i regnet. Du kan rive den i to. Og fortsatt er det mulig for en person å lese en halvdel, mens du leser den andre.» Så blir Ondaatje avbrutt, skriver Yukon News, et par kommer bort til bordet, men ikke for å be om autografen hans, men høre om han gidder å ta et bilde av dem med kameraet deres. Jada. De stiller seg opp og Ondaatje knipser. Før han sier at den eneste grunnen til at filmer og filmstjerner er mer kjent enn poeter er at produksjonsselskapet bruker $25 mill på markedsføring, et forlag kanskje $500. Tror vi på det? Kunne Ondaatje konka ut Batman om markedspenga ble lagt bordet? Nick Laird toppa Leo DiCaprio? Mona Høvring Ane Dahl Torp?

Relaterte artikler