Fordi vi lever i 2015, vel

øl, for rikfolk

Landbruks og matminister Sylvi Listhaug (FrP) var gjest på NRKs politiske kvarter i dag tidlig. Hun var der for å forsvare en stadig liberalisering, eller oppmyking, av norsk alkohollov. I denne omgang ved å tillate norske ølbryggere («gründere», sågar) å informere om produktene sine på internett («informere om sine produkt gjennom nettsider»). Ikke reklamere, men informere. Forskjellen på det, forklarer ministeren, er at du aktivt må gå inn å søke informasjon, bryggeriene får ikke lov til å pusje reklame. «Vi lever i 2015 og de fleste av oss går på Internett for å søke informasjon.» Og paradokset, ifølge Listhaug, «er at du kan gå inn på internasjonale nettsider og bli bombardert av alkoholreklame for utenlandsk alkohol, mens norske produsenter ikke engang kan ha egne nettsider.» Og uavhengig av hva man måtte mene om akkurat det, om man er enig eller uenig i denne isolerte oppmykingen, så er det argumenteringen som slår en, som slå en, som frivillig komisk: Fordi hva slags argumentering er det? Det ene ministeren sier er: Det fins allikevel alle andre steder, og det andre: Vi lever i 2015. To argumentere som egentlig ikke har noe større meningsinnhold enn «det var han som begynte», og: «hvorfor det?, jo fordi». Eller med andre ord: Skulle det finnes økt tilgang til noe som forsøkes reguleres, kan man like godt gi opp reguleringen. Og hvis motparten ennå ikke er overbevist: pek på kalenderen, det er 2015, folkens! Det er vel lov til å håpe på mer fra en norsk regjering - i 2015? Ministeren sier for ekempel ingenting om de store helseutfordringene tilknyttet økt alkoholforbruk, eller de store sosiale problemene, for ikke å snakke om kriminelle bivirkninger som voldtekt, ran, vold og blind vold. Men inge grunn til den slags bekymringer, bedyrer Listhaug, da denne oppmykingen pussig nok ikke vil øke forbruket. Hvorfor ikke? Dordi «det en alkoholiker er opptatt av er å finne billige produkt som gjør nytten sin» (og det kommer han eller hun fortsatt til å gjøre), og det vi snakker om her er dyre produkter, «det er ikke dem med alkoholproblem som kommer til å oppsøke disse nettsidene». Det argumentative regnestykket her lyder altså: Å tillate norsk alkoholreklame på nett vil ikke føre til flere negative ringvirkninger tilknyttet økt alkoholdforbruk fordi de som holder forbruket oppe – alkisene og kompani – kommer uansett til å drikke like mye av helt andre produkter enn det vil bli reklamert for. Det er de med litt høy inntekt, de med litt kultur i bringa, de som kan ta seg råd til slike dyre produkt, som dette er ment for. Og disse folka er ansvarlige, de verken styrter eller pimper, de nyter. Og stopper så klart etter et glass eller to. Det er ikke rusen som er viktig for dem. Som om det ikke allerede fins luksusvarer på polet. Som om ikke Tidsskrift for Den norske legeforening allerede har etablert at økt inntekt fører til økt forbruk («Alkoholkonsumet økte med økende utdannings- og inntektsnivå»). Men hei, vi lever i 2015 og alle de andre gjør jo det. Godt nok for meg.

Relaterte artikler