Er det arbeid?

sett deg ned, skriv et dikt

Det er lett å se det for seg: Du våkner tidlig – av ingenting. Du står opp. Du setter deg på kjøkkenet med et glass juice/ kopp kaffe/ mugge vann. Du ser ut vinduet – på menneskene, på trærne; som skifter farge akkurat nå og tillater deg å lure litt på hvordan det ville vært: å skifte farge, før du husker at du også skifter farge akkurat nå (hår, hud, negler). Du ser et par av naboene som røyker ut av verandadøren samtidig som de kler på seg. Det ser innviklet ut. Så leser du aviser. Så leser du kanskje noen dikt. Så skriver du kanskje et dikt. Så er du en poet. Kanskje du er Raymond Carver og skriver diktet «The Grant», som handler om valget mellom å dra på gaupejakt eller bli sittende å skrive ...

It's either this or bobcat hunting
with my friend Morris.
Trying to write a poem at six this
morning, or else running
behind the hounds with
a rifle in my hands.
Heart jumping in it's cage.
I'm 45 years old. No occupation.
Imagine the luxuriousness of this life.
Try and imagine.
May go with him if he goes
tomorrow. But may not.

Og så har du – no occuptaion til tross – gjort jobben din en tidlig morgen, hvis det er poet du er, hvis det er poesi du jobber. Så kan du si: en god dag: fordi se: et dikt. Eller? En annen amerikansk poet, Patricia Lockwood spør seg det samme, om enn litt mer prikkende, går det an å kalle diktskriving for arbeid? Kan den immobile, introverte poeten sammenlignes med hoggerne, tømrerne, bøndene, fiskerne, fabrikkarbeideren, bussjåføren? «Is a single muscle exerted during the process? Do you sweat at all, besides the weird thing that sometimes happens under your right arm because you haven’t lifted it up for 8 hours?» Er det i det hele tatt en anstrengelse bare å sitte der, mens et eller annet dikt renner ut av fingrene dine? Og hvis ikke, er det virkelig arbeid? Er diktet og dikteren til nytte for noen andre enn seg selv? Og må han eller hun være det for å kunne kalle det de gjør for arbeid? For jobben sin?

Relaterte artikler