Bodø i vinden

Bodø-logoenEr det mulig å praktisere ideologikritikk etter «ideologienes død»? Gjesteskribent Arne Borge – redaktør av fanzinen Jeg! – forsøker i denne spalta å utdrive de semiotiske skrømtene fra en del mer eller mindre «relevante» samtidsfenomener. Dagens tema er branding. Bodø jobber for tiden med et omfattende «omdømmeprosjekt», kalt «Bodø i vinden». Her har man altså tatt utgangspunkt i en metafor (noe er i vinden når det får mye oppmerksomhet eller er i bevegelse på en gunstig måte; medvind; blæst) og dessuten spilt på slagordets bokstavelige betydning: Bodø er i vinden; det blåser surt og kaldt mesteparten av året. Dermed er metaforen brakt i havn, til sin konkrete betydning, kombinert med den overførbare; noe negativt (motvind) er transformert til noe positivt (medvind – de går den andre veien, alltid), og omdømmeprosjektet kan begynne. Tidligere denne uka hadde de en «Kick-off» for prosjektet, med følgende beskrivelse:
Omdømmeprosjektet Bodø i vinden ønsker med dette å sette fokus på felles omdømmebygging av byen vår. Blant foredragsholderne er blant annet en av Norges fremste inspiratorer, Ingebrigt Steen Jensen. Fra Drammen kommer, Hans Petter Tonum, daglig leder i Drammens Næringslivsforening. Han vil gi oss innblikk i hvordan Drammen ble omgjort til «Elvebyen Drammen». Du vil også få høre mer om nyttige verktøy for markedsføring av Bodø samt videre planer til Bodø i vinden.
Slik Tonum evnet å transformere Drammen til «Elvebyen Drammen», jobber man for tiden også med å transformere Oslo til «Fjordbyen Oslo». (Jeg kunne gjort mange poenger ut av å sette på ™ på de forskjellige byene – jeg har gjort dette tidligere og følt meg kry – men det virker noe overflødig.) Ved å påpeke at Oslo faktisk ligger inne i sin egen fjord, Oslofjorden, og at Drammenselva renner gjennom Drammen, har man tilført byene egenskaper de ikke hadde fra før, ved å tilføre dem egenskaper de hadde fra før. Med Bodø tok man heller utgangspunkt i at det blåser mye, og i stedet for å sette opp vindmøller og transformere vinden til energi, transformerte de vinden til et slagord og en logo for byen Bodø, omsettelig i informasjonsjungelen. Reklamefolk har rett når de hevder at kritikken av reklame som kynisk, fordekt manipulasjon er en foreldet kritikk. Mark Crispin Miller påpekte dette allerede i 1986 1(og sikkert mange før ham igjen), da han viste til en Pepsi-reklame hvor en Pepsi-bil kjører ut på stranda en varm dag, stopper opp, og en person åpner en Pepsi-boks over et høytaleranlegg slik at alle hører den gjenkjennelige lyden av boks som åpnes og kommer løpende for å kjøpe Pepsi. Poenget her er selvsagt at reklamen ironiserer over sitt eget utgangspunkt: Ved å ty til sleip fristing, får den hele strandas oppmerksomhet. Seerne av reklamen forstår selvsagt dette, og slipper dermed å føle seg lurt av reklamen. Reklamen avslører sitt pavlovianske vesen, og ingen blir lurt. Samme strategi kjørte Thomas Seltzer i TV-serien Trygdekontoret tidligere i år: Jeg er dårlig, men jeg vet det; jeg er slem, men jeg vet det, og sammen lar vi oss ikke lure. Poenget er at reklamen, og omdømmeskapningen, spiller med så åpne kort at det blir vanskelig å snakke om manipulasjon. Spør du noen fra Bodø om videoreklamen for Bodø gjenspeiler hva det vil si å leve i Bodø, vil ingen svare ja. Men den skal heller ikke referere til Bodø: reklamen er selvsagt en parodi på reklame, den refererer bare ironisk til sitt eget reklamespråk, ved at den iscenesetter en idyll som aldri har funnet sted noe sted noensinne, utenom i Reklameland hvor den er evig. Før manipulerte man i det skjulte; i dag er alt åpne prosesser, og alle er med som «ambassadører»; alle er vandrende reklameplakater for sin egen hjemby. Prosjektlederen for «Bodø i vinden», Linda Dokmo, har i et intervju (altså et informasjonsskriv) tipset andre byer om at de ikke burde være «gjennomsnittlige»:
Ikke lag for snille kampanjer. Byer er like. Alle har innovasjon, natur, kultur og et sentrum. Stavanger er et godt eksempel på dette. De fikk Homo-prisen etter å ha kjørt en annonsekampanje med et homoseksuelt par for å markedsføre Stavanger som en åpen by. Redaksjonell omtale er også gull verd. Men det må noe spenstig til for å få det. Media gidder ikke dekke noe gjennomsnittlig.
Tilhørighet skapes altså ikke gjennom folkelig aktivitet og politiske beslutninger i lokalsamfunnet, men gjennom overordnede identitetskonstruksjoner laget av et konsulentbyrå fra en annen del av landet, slik at «målesetningene» blir ting som å «posisjonere [seg] som åpne, gjestfrie og tilgjengelige ovenfor nye innflyttere»,2 og andre uforståelige fraser, utarbeidet i et dokument, satt i live gjennom et prosjekt, og avsluttet med fest på det nybygde kulturhuset med Joddski og Kråkesølv.3 —— 1 Fra antologien Watching Television, red: Todd Gitlin. Jeg kom over Crispin Millers tekst via David Foster Wallaces essay «US Fiction and Television», tilgjengelig i samlingen A Supposedly Fun Thing I’ll Never Do Again. 2 Se øvrige målsetninger her. 3 En del av «refleksjonene» i denne teksten står i gjeld til samtaler med Fredrik Wilhelmsen.

Relaterte artikler