Å gjøre dikt til drama

Nora Aschim debuterte med diktsamlingen Unngå øyekontakt i 2017. Samme år lagde hun sin første monologforestilling med tittel «Livet er den eneste måten», basert på dikt av den polske nobelprisvinneren Wisława Szymborska (1923-2012). I januar 2019 spiller Aschim sin andre monologforestilling «Fra en annen virkelighet», denne gang basert på dikt av Gunvor Hofmo (1921-1995). Medvirkende til forestillingen er Johannes Aschim (regi), Audun Steffensen (musikk) og Halvor Bekken (musikk). Forestillingen finner sted 10., 12. og 20. januar på Litteraturhuset i Oslo. Les mer om den her.

Intervjuet er mellom Nora Aschim og henne selv.

Hva var ditt første møte med Gunvor Hofmo?
Jeg er ikke helt sikker. Jeg husker at jeg gikk på videregående, og jeg husker at det første diktet jeg leste av Hofmo var «Det er ingen hverdag mer». Kan hende det var i norsktimen, faktisk.

Men ideen om å lage en teaterforestilling av Gunvor Hofmo sine dikt er noe du har tenkt på lenge?
Ja, jeg fikk ideen om å lage Hofmo-teater høsten 2017. Jeg kjøpte meg hennes samlede dikt, og mens jeg leste tenkte jeg at mange av diktene hadde et scenisk potensiale. Det er noe med henvendelsen i Hofmo sine dikt jeg tror passer bra i møte med et publikum.

Hvordan vil du beskrive Gunvor Hofmo sine dikt?
Å, det er ikke lett. Hun har jo mange forskjellige typer dikt. Men jeg tenker det modernistiske særpreget er viktig. Mange av diktene hennes rommer en tomhet og ensomhet som gjerne kommer til uttrykk gjennom lengsel. Dette fører til at diktene fort framstår som veldig alvorlige, men samtidig er det også en form for nærhet som gir en viss ømhet.

Hvordan vil du forklare forestillingen?
Forestillingen er en iscenesettelse av Gunvor Hofmo sine dikt. Jeg har gjort et utvalg av diktene hennes, fra debuten Jeg vil hjem til menneskene (1946) og til hennes siste utgivelse Epilog (1994), og satt det sammen til en helhet. Diktene kommer på løpende bånd og blir ikke presentert på forhånd, som det ville blitt under en vanlig opplesning. Men man kan si at forestillingen befinner seg et sted mellom lesning og teater. Og en konsert. Jeg har med meg to dyktige musikere til å spille både tonesettinger av Hofmo sine dikt, samt noe annet.

Hva vil du si om rollen du spiller?
Jeg har valgt å kalle rollen for «dikterjeget». Jeg lurte lenge på om jeg skulle lage en ordentlig karakter med en historie og bake Hofmo sine dikt inn i det, men det har jeg lagt fra meg. Det blir nok konkretisering av diktene ved at man ser meg framføre dem. Diktet får jo en kropp idet man leser det høyt. Man trenger ikke nødvendigvis å gi diktet et menneske, eller en rolle.

Hvorfor er Gunvor Hofmo viktig i dag?
Hofmo er viktig innenfor både norsk modernisme og etterkrigslyrikk. Hun har også hatt innflytelse på mange norske forfattere. Og så er jo diktene hennes helt vilt gode. De er gripende aktuelle, for alle som har opplevd krig, ensomhet eller lengsel.

Relaterte artikler